fbpx

Søgemaskineoptimering

Teknisk SEO-analyse

10 min læsetid



Søgemaskineoptimering er meget mere end godt content og linkbuilding - teknisk SEO er et helt kapitel for sig selv. Faktisk kan en større teknisk fejl være så alvorlig, at hele din indsats med at skrive godt indhold og skabe gode links, kan være spildt. Vi anbefaler derfor altid, at de fundamentale tekniske SEO-elementer er på plads, inden man kaster sig over andre SEO-discipliner.

I vores tekniske SEO-analyse gennemgår vi bl.a. alle tekniske parametre, som er angivet nedenfor og laver en klar, prioriteret liste med ‘to do’s’ og uddybende forklaringer til alle punkter. Du kan se en række af de parametre vi gennemgår nedenfor.

Målet er, at den tekniske analyse skal være så nem som mulig at gå til, og skal gerne kunne sendes direkte videre til en udvikler, som så kan implementere de relevante optimeringer.

 

  • Title tags
    Er længden optimal? Eksisterer der duplikationer? Mangler der titler? Skal der laves regler for autogenererede titler grundet et stort antal af URL’er?
  • Metabeskrivelser
    Er længden optimal? Eksisterer der duplikationer? Mangler der metabeskrivelser? Skal der laves regler for autogenererede titler grundet et stort antal af URL’er?
  • H-tags
    Er H-tags sat korrekt hierarkisk op på tværs af sider? Er der kun én H1 pr. side?
  • Open Graph
    Er OG-tags implementeret korrekt?
  • Alt-text / Alt-tags
    Er alt-tags implementeret og optimeret på billeder?
  • Schema markup / struktureret data
    Er struktureret data implementeret korrekt på alle relevante sider – blandt andet med henblik på at øge synlighed og CTR i Google?
  • Breadcrumbs
     Hjælpe blandt andet i forhold til intern linkstruktur og navigering på sitet.
  • Scalability
    Kan brugere eksempelvis zoome ind og ud på mobilversionen?
  • Redirect-chains
    Er der unødvendigt lange kæder af redirects?
  • Intern linkstruktur
    Er den interne linkstruktur optimal og prioriteret i forhold til vigtigheden af landingssider?
  • Orphan pages
    Er der vigtige sider, som Google ikke crawler, fordi de hverken kan tilgås via interne/eksterne links eller sitemap?
  • Sitemaps
    Er der oprettet XML og/eller HTML-sitemap med korrekte URL’er, for at Google nemt og hurtigt kan crawle og indeksere de relevante sider på sitet?
  • Robots.txt
    Er der sider eller sektioner, der bør (eller ikke bør) have disallow og er robots.txt sat korrekt op?
  • Broken backlinks
    Går vi glip af noget autoritet grundet 404-sider med indgående links?
  • URL-struktur
    Er URL-strukturen optimal? Skal der optimeres på kategoristruktur eller andre parametre?
  • Kannibalisering
    Har vi sider med identisk eller lignende content, hvor vi jagter samme søgeord med adskillige sider?
  • Canonical tags
    Er canonical-tags implementeret korrekt i forhold sidetyperne?
  • Duplicate content
    Har vi duplikeret indhold, som enten skal fjernes eller varetages anderledes?
  • Dækning i Search Console
    Denne kunne være et helt afsnit i sig selv, men er der eksempelvis advarsler i Search Console, som vi skal forholde os til eller andre problemer, som flages af Google?
  • Core Web Vitals
    Leverer vi en god brugeroplevelse og lever vi op til Googles anbefalinger ift. både hastighed, interaktivitet og visuel stabilitet?
  • Hastighed / Pagespeed
    Loades sitet tilstrækkeligt hurtigt eller hæmmes vi af JS, CSS, billeder der skal komprimeres eller noget helt fjerde?
  • Mobilvenlighed
    Selvom mobile first efterhånden er old news, oplever vi desværre stadig at denne kan blive forsømt – men sørg naturligvis for, at brugerne får en god oplevelse på mobilen.
  • SSL
    Er der styr på SSL og HTTPS?
  • Rendering
    Er der noget som hæmmer Google ift. at læse og indeksere sitet korrekt – eksempelvis javascript? Her tester vi bl.a. i en række SEO-tools, Google Search Console og https://search.google.com/test/mobile-friendly for at sikre at alt fungerer.

I forhold til teknisk SEO er der mange forskellige tools, som er betydningsfulde. Vi benytter bl.a. Screaming Frog, Sitebulb, Ahrefs og Search Console, når vi skal gennemgå de tekniske SEO-parametre på en hjemmeside. 

Hvis du gerne vil have foretaget en teknisk SEO-analyse af dit site, så tag fat i Peter eller udfyld formularen nedenfor – så tager vi hurtigst muligt kontakt til dig og hjælper dig videre.

Tag en snak med specialisten

For at høre mere om, hvordan vi får sat skub i din tekniske SEO-analyse.

Peter Brendstrup

Head of SEO

+45 41 28 28 88 [email protected]