Guide: Sådan laver du fængende overskrifter, der virker på Google

Har du brug for inspiration til, hvordan du kan lave fængende overskrifter til dine tekster, blogindlæg og artikler? Vi har samlet alt det, du skal vide i denne guide.

En overskrift, der er for lang, for kort, for kedelig eller som ikke siger noget konkret om emnet, kan være afgørende for, om en bruger klikker sig ind på din artikel eller ej. Dermed kan det også være afgørende for, om du får en ny kunde eller ikke – og derfor er det utrolig vigtigt, at du har fokus på at skrive gode, fængende overskrifter, så du sikrer sig, at kunden klikker sig ind på netop din hjemmeside.

Få en højere Click Through Rate med en fængende overskrift

En god overskrift, som får brugerne til at klikke på linket, vil være med til at booste din CTR, og kan på sigt sørge for, at din hjemmeside, virksomhed eller webshop får flere nye kunder. Hvis ikke du sørger for at optimere både overskrifter og meta descriptions, kan det resultere i at du mister mange kunder hver eneste dag.

Som tommelfingerregel kan man sige, at du skal sørge for at have søgeordet for den pågældende side med i overskriften – allerhelst som det første ord. Og så skal overskriften gerne vinkles på en sådan måde, at man giver brugerne svar på deres forespørgsel. Forestil dig at brugeren sidder med et spørgsmål, som lige netop din overskrift skal komme med et svar på.

Gode råd til at skrive en fængende overskrift

Husk, at overskriften er dét, der afgør, om en bruger kommer til at læse resten af teksten på et site, og derfor er det utrolig vigtigt, at der er fokus på en præcis, konkret og fængende overskrift, som giver læseren svar på det, de søger. En overskrift kan med fordel skrives til sidst, når hele teksten er færdigskrevet, så man ved endnu mere om præcis, hvad brugeren kan forvente af resten af teksten. 

En overskrift skal være kort og konkret men samtidigt beskrivende. Øv dig derfor i at gøre overskriften til en form for sammendrag af tekstens indhold men sørg for, at den ikke bliver længere end 55 karakterer, så hele titlen bliver vist i søgeresultaterne.

Tip: Hvis du er tom for inspiration, kan du med fordel bruge de fem nyhedskriterier for at finde på en vinkel til overskriften!

 Aktualitet – Væsentlighed – Identifikation – Sensation – Konflikt

Det er disse fem kriterier, som kan gøre din historie til en god historie, og som kan være med til at gøre lige netop din artikel relevant og interessant for flest mulige brugere. Et slagkraftigt åbningsord kan også være med til at fange læsernes opmærksomhed.

Selvom det altid er en god idé at svare helt konkret på brugernes forespørgsel, kan en anden strategi være, at du ikke afslører tekstens indhold i overskriften. Man kan med fordel gøre brugerne nysgerrige ved ikke at afsløre “slutningen” af artiklens indhold, og dermed gøre det mere attraktivt for brugerne at klikke sig ind på linket og scrolle helt til bunds i din tekst.

Meta descriptions - hvad er det, og hvad kan de bruges til?

En meta description er den korte tekst, der står under overskrift eller sidetitel i Googles søgeresultater. Meta descriptions kaldes på dansk ofte for sidebeskrivelse eller meta beskrivelse, og kan – ligesom en god overskrift – være med til at skabe endnu mere trafik på din hjemmeside.

En meta description kan bruges til at uddybe overskriften en smule og gøre det mere attraktivt for brugeren at klikke sig ind på linket. En fængende overskrift kombineret med en god meta description kan altså have stor betydning for, om brugerne klikker sig ind på din hjemmeside eller bare scroller videre. Det gælder nemlig om at vise brugerne, hvad de kan forvente, uden at afsløre så meget, at det ikke er nødvendigt at læse resten af teksten.

 

Gode råd til at skrive meta descriptions

Tommelfingerreglen for en meta description er, at den skal være cirka mellem 130 og 300 karakterer. Men man siger som regel, at den bør være lige omkring 150-160 karakterer, så den ikke bliver for kort, men at den samtidigt ikke bliver så lang, at Google fjerner nogle karakterer i søgeresultaterne.

Det er en god idé at få både det primære søgeord og det sekundære søgeord med i din meta description, da det også har betydning for algoritmen. Hvis en bruger søger efter et af dine søgeord, vil det nemlig blive fremhævet med fed skrift, hvilket giver lige netop din meta description ekstra meget opmærksomhed.

Du skal også huske at give brugeren en grund til at klikke på netop dit link. Det kan du med fordel gøre med en Call-To-Action, hvilket betyder, at du opfordrer til en handling. 

Det kunne for eksempel være den klassiske “Læs mere om…” eller “Se her hvordan du kan…”.

Opsummering: Sådan skriver du den perfekte overskrift

Som nævnt kan du med gode sidetitler og meta descriptions optimere din CTR og dermed få flere besøgende på din hjemmeside, hvilket på sigt kan betyde endnu flere kunder til netop din virksomhed.

Herunder har vi samlet alle de vigtigste tips og tricks til den perfekte overskrift og meta description, som fanger brugeren med det samme:

  • Overskriften skal tiltrække opmærksomhed, være konkret og give brugeren lyst til at klikke på linket og læse videre
  • Overskriften skal være af passende længde, så den ikke forsvinder på Google
  • Brug både søgeord, nyhedskriterier og slagkraftige åbningsord for at tiltrække opmærksomhed
  • Skriv overskriften når teksten er færdigskrevet, så den bliver en opsummering af indholdet
  • Sørg for, at overskriften svarer på en forespørgsel eller et spørgsmål, som brugeren kunne have
  • Fasthold brugerens opmærksomhed i din meta description uden at afsløre tekstens indhold
  • Få altid de vigtigste søgeord med i meta description, så de fremhæves på Google
  • Hold din meta description i en god længde, så det hele bliver vist i søgeresultaterne