Bruger du Boost på Facebook? Fem grunde til IKKE at gøre det

Med sine 3,8 millioner brugere i Danmark er Facebook klart det største sociale medie i landet, og det er dermed den oplagte platform til at annoncere på. Mange af brugerne er online på daglig basis og besøger endda Facebook for fornøjelsens skyld. Det er altså et virkelig godt sted at være som virksomhed.

Skal du i gang med markedsføring på Facebook, skal din virksomhed først og fremmest have en Facebookside. Her kan du give din virksomhed personlighed og gøre den interessant gennem varierende opslag såsom f.eks. konkurrencer, billeder og videoer. Desuden giver siden dine kunder mulighed for at se både åbningstider, adresse mv. samt et sted, hvor de let kan kontakte jer.

Der er altså et væld af muligheder på Facebook, og de tilbyder både simple værktøjer til selv den mindste virksomhed men også højavancerede muligheder, som tech-nørden ville elske. Benytter du derfor endnu ikke anonnceringsværktøjerne på Facebook, så er det bare med at komme i gang! 

Og du har helt sikkert enten set eller hørt om boost knappen, som mange virksomheder på Facebook tyr til at bruge, når først de kommer på Facebook. 

Den lille knap nede i hjørnet på opslagene kan virke fristende at bruge for at få gang i virksomhedens aktivitet på Facebook, og Facebook har mange smarte tricks, der får virksomheder til at bruge den. Dette er for eksempel illustreret i nedenstående billede. Men det er faktisk ikke altid den smartest løsning at bruge den, når du annoncerer på Facebook. 

Vi vil derfor præsentere fem grunde til, hvorfor du IKKE skal bruge boost knappen, og hvordan du kan bruge dine annoncepenge meget smartere. 

FEM GRUNDE TIL HVORFOR DU IKKE SKAL BRUGE BOOST KNAPPEN

Boost knappen har den simple egenskab, at den får dit opslag til at nå ud til flere end det ellers ville have gjort, hvis du ikke havde brugt knappen. 

Men hvad du måske ikke ved er, at boost knappen på mange måder IKKE egner sig til annoncering. Det vil vi derfor forsøge at gøre dig klogere på. 

1. Målgruppen

Boost knappen er relativt begrænset, hvad angår målgruppe specifikation. Med den kan du nemlig kun nå ud til én målgruppe, og du giver derfor afkøb på muligheden for at annoncere til flere forskellige målgrupper. 

Havde du alternativt oprettet en kampagne via annonceadministrationen, ville dette være en mulighed for dig.

2. Målsætning

Med boost knappen er du udover målgruppen ligeledes begrænset i valget af målsætning. Vælger du at benytte video i et annonce-opslag, er det disse visninger, der bliver målsætningen. På den måde går du med boost knappen glip af andre unikke annonceformater og målsætninger.

Dette kunne for eksempel være lead ads, som for mange er et yderst nyttigt værktøj, hvis du ønsker flere leads. Oplever du f.eks. at de bedste kunder er dem, der modtager jeres nyheds-brev? Så kan det være en nærliggende at bruge nyhedsbreve som leads ads, hvilket ikke er muligt med boost knappen.

3. Kampagnestruktur

Den tredje begrænsning du kan opleve med boost knappen er, at den giver en uhen-sigtsmæssig kampagnestruktur. Under annonceadministrationen har du muligheden for at oprette flere forskellige annoncer under ét annoncesæt. Facebook vil her sørge for at vise den annonce, som performer bedst ud fra den valgte målsætning.

Med boost knappen kan du kun have én kampagne, ét annoncesæt og én annonce, og Facebook hjælper altså ikke her med at vise den, der skaber de bedste resultater. En anden ulempe ved boost er i den forbindelse, at der over tid kan ophobe sig et lager af kampagner, som kan være svært at overskue.

4. Salg

Teknisk set beder du Facebook om, at optimere efter visninger – herunder likes og kommentarer – og altså IKKE salg, når du bruger boost knappen. Facebook sørger derfor for at vise dit opslag til så mange brugere som muligt, naturligvis inden for budgettet. Og som de fleste nok ved, giver højere interaktion ikke nødvendigvis en højere konverteringsrate og dermed salg.

Med annonceadministrationen har du muligheden for at ændre målretningen til enten flere konverteringer eller flere kliks inden for dit budget. Dette kan være fornuftigt fremfor at måle på interaktioner, fordi du netop på din hjemmeside og ikke på Facebook konverterer dine annoncer til salg.

5. Budgetgrænse

Med boost knappen overlader du kontrollen af, hvad et opslag maksimalt må koste for at nå ud til en vis målgruppe til Facebook. Det kunne eksempelvis være relevant at fortælle Facebook, at du maksimalt vil betale 4 kr. for ét klik ved annoncering, og så vil Facebook bruge af dit budget så længe, at de kan skaffe kliks til 4 kr. 

Udover kliks kunne denne funktion også være relevant, når målsætning er leads eller konver-teringer. Imidlertid er dette ikke muligt med boost men kun via annnonceadministrationen.

Hvad er alternativet til Boost-knappen?

Selvom Boost-knappen er et enkelt og godt værktøj, kan der være andre metoder, der virker endnu bedre. Og dét er du nu blevet fem grunde klogere på.

Men hvad er alternativet så? Et sted hvor dine annoncepenge er givet meget bedre ud, er (som nævnt) ved annoncering via en annonce-konto i Business Manager. Her får du et lidt mere avanceret værktøj, der bedre og mere præcist kan hjælpe dig med at annoncere på Facebook. Med en annoncekonto i Business Manager, får du altså langt mere spillerum, end hvis du benytter boost knappen.

Udover en Business Manager annoncekonto, kan det ligeledes være relevant med en Facebook Pixel. Kort fortalt kan du med en Facebook Pixel langt mere nøjagtigt spore dine konverteringer og målrette retargeting kampagner til de personer, der har været på din side. Derfor bliver Facebook Pixel et uundværligt værktøj, hvis du ønsker at få succes med dine Facebook-annonceringer.

Ønsker du at vide mere om den eftertragtede Facebook-pixel? Så læs vores blogindlæg om, hvad du skal bruge den til, og hvordan du installerer den.

Recommended Posts